The Big Nada, ergens in het midden

en onder hypnose vertelde ik mijn beeld aan de therapeut
ze zei me om net als truman door de deur te stappen
vroeg me wat ik zag en ik mocht nadenken
maar het was niet nodig
ik stond op een podium dat eender welk podium kon zijn
maar het was de arenberg in antwerpen
de plaats waar mijn moeder haar favoriete stuk had gezien
er zat niemand in de zaal maar dat hoefde niet
ik betrad de bühne als een winnaar
the belgian play was weer de wedergeboorten
the truman show was weer de yannick van puymbroeck show
& ik weet dat er mensen in bangkok thuishoren die dat vreselijk vinden
maar they’re a ghost, la-la-la-la-la-la-la-la-la
fuck them
ik stond op dat podium en ik leefde
ik lééfde
de nederbelgische american dream was real
victorievreugdegalore & bacardi breezer banana happy hour
ik lééf
party like it’s now
voor mij is niet the sky maar zappafrank the limit

In 2020 won Yannick van Puymbroeck met zijn gedicht De American Supremacy Dream dromen de elfde editie van De Gedichtenwedstrijd (voorheen bekend als de Turing Gedichtenwedstrijd). Het juryverslag omschreef hem als een “scifi-upgrade van Paul van Ostaijen”.

The Big Nada, ergens in het midden is zijn debuutbundel. In zijn typische ‘tussen Barbie en Barthelme’-stijl gebruikt hij referenties aan literatuur en popcultuur om zijn chaotische, soms deprimerende binnenwereld van luister en duiding te voorzien. De bundel is een hyperrealistisch, hyperpersoonlijk epos dat geënt is op concept-lp’s uit de jaren 70 en ja, 2018. Denk: Homeros op benzo’s in de 21e eeuw. Een trip die je best van alfa tot omega leest.

Yannick van Puymbroeck (1989) is theatermaker, dichter en multimediakunstenaar. Hij schreef en regisseerde meer dan tien theatervoorstellingen. Sinds 2022 is hij samen met Karolien Segers artistiek leider van het theaterlabel The Plastic Barbie Band.

In 2024 komt bij Fluxenberg zijn debuutroman uit met als pitch: “Als Inglourious Basterds zich in het België van de jaren 80 en 90 had afgespeeld.”